باگهای نسخه پیچی الکترونیک
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۰۲۲۸
در حالی سازمان تأمین اجتماعی از حذف نسخههای کاغذی تا آخر آذرماه امسال خبر داده است که هنوز برخی از بیمهشدگان زیرپوشش این سازمان از نسخهنویسی الکترونیک و سامانهای که مدتی است جایگزین دفترچههای کاغذی تأمین اجتماعی شده ابراز نارضایتی میکنند.
گروهی از کاربران از قطعی گاه و بیگاه این سامانه که موجب سردرگمی، شلوغی بیمورد و البته ضرر مالی به بیمهشدگان شده شاکی هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نارضایتی بیمهشدگان از حذف دفترچهها
خانم ظهوریان یکی از بیمهشدگان تأمین اجتماعی در گفتوگو با ما میگوید: نسخهنویسی الکترونیک در حد نسخهنویسی پزشکان خوب است و مشکلی برای بیماران ایجاد نمیکند، اما مشکل در داروخانه مشهود میشود، چرا که اگر از معطلیهای ناشی از قطعی اینترنت و یا برق بگذریم تازه زمانی که بیمار دارو را دریافت میکند متوجه تفاوت هزینه آن با گذشته میشود و اگر رسیدی برای ارائه به بیمه تکمیلی دریافت کند متوجه میشود بخشی از داروهایی که قبلاً زیر پوشش بیمه بوده بهصورت تعرفه آزاد محاسبه شده، در حالی که اگر اینترنت قطع باشد نسخه قابل مشاهده نیست و وقتی نسخه پیچیده میشود یعنی داروخانه تخطی نموده و داروها را آزاد حساب کرده است که در این صورت بیمار علاوه بر اینکه هزینه بیشتری برای دارو میپردازد، نمیتواند مابهالتفاوت هزینه آن را از بیمه تکمیلی طرف قرارداد بگیرد و این فقط به ضرر بیماران است.
وی ادامه میدهد: مسئولان تأمین اجتماعی میگویند تخلفات را به این سازمان اطلاع دهید، اما مگر چند بیمه شده که روزانه با چنین مشکلاتی روبهرو میشوند متوجه تخلفات داروخانهها میشوند و میتوانند با طرح شکایت، حقوق خود را پیگیری کنند؟
سازمان تأمین اجتماعی باید پیش از اجرای حذف دفترچههای کاغذی ابتدا تمهیداتی برای پیشگیری از تخلفات داروخانهها میاندیشید سپس مردم را با این شرایط روبهرو میکرد. نسخهنویسی الکترونیک فقط برای مراکز تأمین اجتماعی مناسب است که قرار نیست بیمار هزینهای پرداخت کند اما در مراکز خصوصی این وضعیت به ضرر بیماران است.
حذف شفافیت هزینههای دارو
معصومه هاشمی، بیمه شده دیگری میگوید: هنگام قطعی سامانه معلوم نیست این سامانه چند دقیقه یا چند ساعت دیگر دوباره برقرار میشود، بنابراین چارهای جز مراجعه به داروخانههای دیگر ندارید و گاهی مجبورید عطای حق بیمههای پرداختی را به لقای آن ببخشید و قیمت داروها برایتان به صورت آزاد محاسبه میشود.
وی ادامه میدهد: نسخهنویسی الکترونیک با هدف حذف دفترچههای کاغذی اجرا شده است اما علاوه بر حذف دفترچههای کاغذی شفافیت هزینههای دارو را نیز حذف کرده و ممکن است داروخانهای از بیماران وجه اضافهای دریافت کند و بیمار هم متوجه نشود. شاید این طرح برای پزشکان، مراکز آزمایشگاهی و تشخیصی طرح مناسبی باشد اما بهتر است سازمان تأمین اجتماعی پیش از اجرای کامل آن فکری به حال داروخانهها کند تا بیمار بتواند مثل گذشته بر نسخههای الکترونیک، اقلام دارویی تجویز شده و هزینه دارو نظارت داشته باشد؛ اگر این اتفاق بیفتد هیچ داروخانهای جرئت تخلف و دریافت هزینه اضافی از بیماران را نخواهد داشت.
طرحی دردسرساز برای داروخانهها
نسخهپیچی الکترونیک برخی از داروخانهداران نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است. به طوری که امیراحمد صادقی، یکی از داروخانهداران به ما میگوید: ثبت آنلاین نسخههای عادی در سامانه بیمه مستلزم وارد کردن مشخصات فردی، تاریخ ویزیت، استحقاقسنجی درمان، ثبت کد پیگیری و همچنین ثبت اسامی و شکل داروها و دستور مصرف هر دارو به صورت آنلاین در سامانه است که همه اینها نیاز به صرف زمان بیشتری در مقایسه با نسخهپیچی کاغذی دارد که موجب نارضایتی بیماران از داروخانهها شده است چون تصور میکنند صرف این زمان به دلیل کمکاری همکاران ماست. وی ادامه میدهد: با اجرای طرح نسخهنویسی الکترونیک، داروخانهداران باید زمان بیشتری صرف توضیح دادن به بیماران در خصوص نسخه و دلایل گران شدن هزینههای دارو کنند. اجرای این طرح علاوه بر پیامدهای حقوقی برای مسئول فنی و ایجاد ازدحام در داروخانه، موجب شده برخی از بیماران، داروخانهها را متهم به تخلف کنند که باید وقت بیشتری بگذاریم و برای بیماران توضیح دهیم چرا هزینه نسخه آنها در مقایسه با دورههای پیش گرانتر شده است.
کار بزرگی که الزام قانون بوده است
اما شهرام غفاری؛ مدیرکل درمانهای غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی به ما میگوید: نمیتوان گفت چون بخشی از زیرساختهای نسخهنویسی الکترونیک هنوز آنگونه که باید فراهم نشده و حذف نسخههای کاغذی باری بر دوش بیمهشدگان گذاشته، پس قانونگذار باید از ایجاد پرونده الکترونیک سلامت صرفنظر کند. امسال با مکانیزه شدن نظام سلامت و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، کار بزرگی را آغاز کردهایم که الزام قانون بوده است و با اینکه ابتدای شروع طرح با نواقصی در زیرساختهای مخابراتی روبهرو بودیم به مرور زمان این نواقص برطرف شد. هم اکنون نیز میانگین حضور بیماران در داروخانهها ۱۵ دقیقه است مگر اینکه داروخانه دچار قطعی برق یا اینترنت باشد؛ این مشکلات مربوط به داروخانه است و ارتباطی با نسخهنویسی الکترونیک ندارد.
شرط حذف کامل نسخههای کاغذی
غفاری ادامه میدهد: ما با حذف نسخهنویسی کاغذی از ابتدای دی ماه ساختار نسخهنویسی الکترونیک را به طور کامل اجرا خواهیم کرد. مگر اینکه دولت با درخواست وزارت بهداشت مبنی بر گرفتن مهلت ۶ ماهه موافقت کند که در آن شرایط نسخههای کاغذی نیز تا پایان مهلت داده شده پذیرفته میشود، اما اگر دولت با درخواست وزارت بهداشت موافقت نکند از ابتدای دی ماه سازمان تأمین اجتماعی تحت هیچ شرایطی نسخههای کاغذی را پرداخت نخواهد کرد و همه نسخهها باید به صورت الکترونیک ثبت شود و بیمهشدگان نیز به همین شیوه خدمات دریافت کنند.
به گفته غفاریان زیرساختهای لازم برای اجرای کامل طرح نسخهنویسی الکترونیک فراهم است و با اجرای این طرح تغییری در دریافت خدمات درمانی مردم ایجاد نمیشود و اگر پزشکان نسخهای را به صورت الکترونیک ثبت کنند بیمه هزینههای آن را پرداخت میکند در غیر این صورت هزینه به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.
غفاری در خصوص مشکلات سامانه تیتک و ارتباط آن با نسخهنویسی الکترونیک نیز میگوید: اجرای طرح نسخهنویسی الکترونیک ارتباط مستقیمی با سامانه تیتک ندارد و پیش از اجرای این طرح نیز ابتدا داروخانههای سرپایی و سپس داروخانههای بیمارستانی موظف شده بودند پیش از ارائه دارو به بیمار، آن را در سامانه تیتک ثبت کنند تا مشخص شود دارو قاچاق نیست یا دوباره فروشی نشده و تاریخ مصرف آن منقضی نشده است.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: نسخه الکترونیک دفترچه های بیمه نسخه نویسی الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی حذف دفترچه های کاغذی نسخه های کاغذی حذف دفترچه ها ادامه می دهد داروخانه ها بیمه شدگان نسخه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۰۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
روز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.
از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در این زمینه بخوانید:
تمجید میرجلالالدین کزازی از «مست عشق»
ژاله آموزگار منبع: خبرگزاری ایسنا